ENTREVISTA A UMPAH-PAH - PRESENTACIÓ DE 'LA COLUMNA DE SIMEÓN'

Si viviste en tus oídos y en tu piel esa fiebre organizada denominada Rock Català, no hace falta que te expliquemos lo poco que tuvo y tiene que ver Umpah-pah con todo eso. Si has disfrutado de los gerundenses más allá de "dins d'una catximba dorm, dorm, dorm , dorm, dorm (etc...)" no hace falta que te expliquemos el carácter sui generis (Ui, el que he dit!) de esta banda rompe-esquemas.
Pero si Umpah-pah te suena a cómic de indios y a poca cosa más, no lo dudes. Pásate por el escenario de Escalarre y déjate sorprender. Vendrán con temas frescos de su últimos disco, el sexto ya, denominado La Columna de Simeón y presentado hace cuatro días en su Girona pseudonatal. Reconozco que cuando vi por primera vez en directo al cantante Adrià Puntí -allá por el 89 ó el 90- pensé que me encontraba con una versión autóctona pero igualmente catalítica de Ian Dury. No por la voz -incomparable y juzga tú mismo si no me crees-, sino por la coreografía y el atrezzo espiritual. Con los años he podido comprobar que su puesta en escena ni es totalmente teatral y vacía de contenido -en la vida real puede llegar a ser más sorprendente dependiendo de cómo le sople la ventolera- ni tiene que ver con la búsqueda de decandencias estéticas. Él, simplemente, es así. Y Umpah-pah también, pecando más de endogamia que de fusilamientos musicales al estilo-marca de moda.
Quim Gil


13 de juliol de 1996: DOCTOR MUSIC FESTIVAL

El Doctor Music Festival es celebrà els passats dies 12, 13 i 14 de juliol al bonic paratge de la Vall d’Àneo.
El festival, primer cop que es celebrà, aplegà 25.000 persones que gaudiren de la bona música que hi sonà. Grups com Blur, Suede, David Bowie, Lou Reed, Iggy Pop, Sepultura, Bad Religión, Patty Smith i Umpah-Pah entre d’altres passaren pels sis escenaris que es muntaren.
Exceptuant les crítiques dels ecologistes i la manca de recursos, ja que no s’esperava tanta gent, el festival ha tingut molt d’èxit i s’espera una altra edició l’any vinent.

ADRIÀ: Aquest marc aquí on està és incomparable. Estem molt contents d’estar en aquí I a veure com anirà.

Els Umpah-Pah surten a l’escenari. L’Adrià és l’últim en pujar. Comenta l’espectacle. El so de la banda va arrodonint i la cosa funciona i malgrat la calda que hi feia, el públic va ballar com si no estiguessin fets pols, que ho estaven.

JORDI: Hem trobat el públic molt receptiu, hi ha hagut bon “feed back” i comunicació. La gent ve aquí amb moltes ganes de passar-s’ho bé i de disfrutar amb la farra, i la millor manera és involucrant-se una mica en els concerts.

(Crònica i entrevista realitzada per Santi Faro pel programa Sputnik de Canal 33)